Det är inte helt lätt det här...

Eller det här är ju verkligen inte ett problem på riktigt. Men omställningen från all-in på sparande, till att trappa ner på sparandet, är inte så lätt. Vi har dragit ner sparandet med 10 000 per månad. Och tanken är ju att vi ska börja leva lite annorlunda, unna oss lite mer. Och jag tycker att vi har gjort det, men uppenbarligen inte i någon större utsträckning. För det ansamlas nu en massa pengar på vårt lönekonto (vi har gemensamt konto, det tänker jag att jag ska skriva mer om någon annan gång - hur vår gemensamma ekonomi ser ut och har sett ut). Och alltför mycket pengar på lönekontot känns ju inte bra att ha. Och det var där vår diskussion började igår. Att vi av säkerhetsskäl borde flytta en del pengar till något konto som är säkrare, som inte har kort knutna till sig.

Frågan var då var vi skulle flytta pengarna, och hur mycket. Och min man, som verkligen har svårt med det här att sluta spara, var rätt snabb att föreslå att vi skulle föra över pengarna till Nordnet och sätta dem i arbete i portföljen. Jag var mer inne på att vi inte ska spara mer nu - vi ska ju öva på att sluta med det. Tänkte kanske att vi kunde sätta dem på något sparkonto, och ha dem tillgängliga för att göra något roligt. Åka på en resa eller nåt. Men till slut landade vi ändå i att 100 000 nu går in i vår portfölj. Den största anledningen att jag gick med på det, är att vi då närmar oss snabbare att portföljen når 6 miljoner. Och då är det slutsparat, det är vi överens om. Och det finns det vittnen på! 😂 Och jag tror att vi måste nå den gränsen för att verkligen börja förändringen. Då är det inte förhandlingsbart. Jag hoppas vi når det snart! Tanken är nog att låta en stor del av pengarna gå in på vår kapitalförsäkring och bl a öka på innehavet i Gladstone Investment, en av våra bästa utdelare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det där med FIRE...

Köper tid, investerar i hälsa och välmående

Bra och lite sämre nyheter