Prioriteringar

För att lyckas spara ihop ett kapital som ger en den frihet man önskar måste man ju ha mer pengar in än ut, helst varje månad - så att det finns utrymme för sparande. Det känns som att många tänker att de tjänar för lite för att ha möjlighet att spara. Jag tänker att det naturligtvis finns de som lever precis på marginalen och att det faktiskt inte går att spara. Men många lever också från lön til lön, och ser helt enkelt till att matcha utgifterna till det som kommer in på kontot. Och då tror man att det inte går att spara. Men kanske har man en massa onödiga utgifter?

Jag tror att för många skulle en översyn av utgifterna vara det som skulle kunna möjliggöra en betydande sparpost i månadsbugeten. Men att det är lätt att gömma sig bakom att man tycker att man tjänar dåligt, och att det är det som sätter käppar i hjulen.

De senaste åren har vi haft stort utrymme i vår budget att kunna spara. Mer än de allra flesta skulle jag tro. Men att vi har kunnat göra det är till stor del för att vi inte har ökat våra utgifter i takt med att våra intäkter har ökat. Den sista tiden, när vi har haft stort fokus på att nå vårt sparmål, och större frihet, har nyckeln varit att vi har varit tydliga med våra prioriteringar. Det är också något som vi löpande har diskuterat, min man och jag. Och också med barnen. Och vi har inte alltid haft samsyn, och ibland har vi fått kompromissa. Jag är den som kanske har varit en lite större förespråkare av vikten att leva här och nu. Vilket kanske beror på att det var jag som drabbades av svår sjukdom för en del år sedan, och det är för mig det har blivit tydligast att livet inte nödvändigtvis blir så långt som man önskar. Min man kan nöja sig med mycket lite, och är den mest sparsamma av oss. Även om vi är 2 "Spara". 

Något som jag tycker är viktigt är att man är tydlig med sina prioriteringar. Att man tänker på vad som är viktigast för en i livet, och att man ser till att prioritera det. Då kommer man ju inte att tycka att livet är torftigt, trots att man sätter undan pengar till sparande. Vi har prioriterat att äta och dricka gott. Oftast hemma, men ibland unnat oss restaurangbesök. Vi gillar att resa, men har inte gjort det lika frekvent som många. Vi bor tillräckligt bra, och har nöjt oss med det. Vi hade kunnat renovera/flyttat till större/finare hus, men det har vi inte prioriterat. Vi gillar hela familjen att idrotta/träna och det är något vi verkligen prioriterar. Barnens idrottande inklusive klubb- och träningsavgifter, utrustning och kläder, resor till tävlingar etc är något vi hela tiden lagt pengar på. Och även vårt eget tränande och kostnader relaterat till det. Det ger ju dessutom positiva hälsoeffekter, och för barnen även att de gör något väldigt vettigt på sin fritid och får bra umgänge och förebilder. Det är helt klart ett win-win.

Den här helgen har jag spenderat på annan ort tillsammans med en av sönerna, där han har tävlat i sin idrott. Vi har rest med tåg, bott på hotell och ätit mat ute. Och fått en massa värdefull tid tillsammans. Det är sådant jag verkligen gillar att lägga pengar på!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det där med FIRE...

Köper tid, investerar i hälsa och välmående

Bra och lite sämre nyheter