När är man klar? Vad är målet?

 När vi började den här resan för ganska många år sedan nu, så diskuterade vi (jag och min man) målet med sparandet ganska mycket. Jag har för mig att vi ganska snart kom fram till att vi tyckte det här med en utdelningsportfölj var lockande. Att ha ett cash flow från portföljen och på riktigt en passiv inkomst vid sidan av våra löner. Jag tror nog också att det som på riktigt fick mig att köpa in på det här var idén av att ha som en trissvinst - som vi skapat själva. På den tiden tror jag att högsta vinsten på triss var 25 000 kr i månaden i 25 år. Tänk om vi kunde skapa en portfölj som delade ut i snitt 25 000 kr i månaden. Och inte bara i 25 år då, utan för resten av våra liv. Och de där 25k är ju också med största sannolikhet ökande! Så det var, och är, ett mål. Sen har vi också diskuterat fram och tillbaka om vi ska ha ett portföljvärde som mål. Vi har varit inne på 5 miljoner och 6 miljoner. Och ändrat oss lite fram och tillbaka. Så landade vi väl i att vi satt målet till 5 miljoner, och det nådde vi i mars i år. Förra året delade vår portfölj ut strax över 20 000 i snitt i månaden. Så vi är inte framme ännu vad gäller målet om utdelningar. Men vi har sagt att det inte spelar någon roll. För vi har i dagsläget inga planer på att börja ta ut utdelningarna, de återinvesteras fortfarande. Så utdelningsmålet kommer nog snart att vara nått ändå. Vårt första steg är att sluta nyspara. Vilket också har visat sig vara lättare sagt än gjort. Vi är liksom så inne i det här med sparande, det har blivit en livsstil som inte är helt lätt att bryta. Så hittills har vi dragit ner lite på sparandet. Vi har dock lite att jobba på när det gäller att börja göra saker för de pengarna...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det där med FIRE...

Köper tid, investerar i hälsa och välmående

Bra och lite sämre nyheter