Here we go!

Har jag precis startat en blogg? Det verkar så! Vi får väl se vad det här utvecklas till!

Nyckeln till frihet, vad handlar det om? För ett antal år sedan började vi fundera över hur vårt liv såg ut, och hur vi ville ha det i framtiden. Kunde det finnas något sätt att förändra hur vi levde så att vi fick lite mer "luft i livet" och i kalendern. Mer tid att prioritera det vi gillar. Vi levde ett helt ok liv, men som många andra så var det fullt upp - helttidsjobb, tid att ta sig till och från jobbet, barn som skulle skjutsas till träningar och tävlingar, ett hem att sköta etc. Ganska ofta hade jag känslan av att på måndag morgon ta ett djupt andetag och sedan bara köra tills det blev fredag kväll och jag kunde andas ut igen. Och så gick det på repeat.

Vi har också drabbats av en del svårigheter under de senaste åren. Jag själv drabbades av cancer och det fick mig att få en helt annan, mindre naiv syn på livet. Mina prioriteringar blev med ens glasklara. Det som spelar roll är familjen. Och hälsan. Och vänner. Karriär och status bleknade i betydelse. Vi har också haft en nära vän som gått bort. Och min pappa dog i cancer precis efter att han gått i pension.

Många tankar har det varit kring att både vilja leva här och nu men också att skapa ett liv som ger mer utrymme för det vi prioriterar högt. Och det är det vi har jobbat för att skapa. Och som den här bloggen kommer att handla om. Det kommer att bli en blandning av investeringar, strategier för vår ekonomi, tankar om livet och frihet och hur vi faktiskt realiserar det. För vi står på tröskeln att börja förändra livet efter ca 6 år av målmedvetet sparande och investerande.

Behövs det verkligen en till blogg om detta då? Tja, det lär väl visa sig. Jag själv har iaf saknat att läsa om någon som befinner sig i en liknande situation som jag. Och som har liknande tankar om hur livet ska förändras. Jag tänker också att det kan behövas ett kvinnligt perspektiv på det här området, det är många män som skriver. Det som också känns lite speciellt med oss är att vi verkligen har gjort, och gör det här tillsammans, min man och jag. Vi har varit inspirerade av FIRE, men vi är inte, iaf inte idagsläget, intresserade av att sluta jobba helt. Och hur gör man då? Det behöver också belysas. Så jag hoppas att det jag kommer att skriva kommer att bidra på något sätt och också inspirera. Det är möjligt att åstadkomma förändring!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det där med FIRE...

Köper tid, investerar i hälsa och välmående

Bra och lite sämre nyheter