Fredagsfunderingar

Det är fredag. Början på min andra långhelg som deltidstjänstledig. Så härlig känsla! Ser fram emot en ganska lugn helg. Tog sovmorgon idag, sedan långfrukost framför tv'n, planerar att gå till gymmet. Så skönt att kunna gå dit när det är lugnt och de flesta andra är på jobbet. Lite skillnad mot vardagskvällarna när det är helt fullt där. 

Idag är det också lön. Första lönen där det också märks att jag jobbar 80%. Vi borde ha sänkt vår automatiska månadsöverföring till Nordnet, men det har vi inte gjort... Får ordna det till nästa månad. Så kanske kommer den här månaden att kännas lite fattig, inte meningen. 

Apropå gårdagens inlägg om tränande barn. På nyheterna idag berättar de om en studie som Folkhälsoinstitutet gjort där de satte aktivitetesmätare på barn och ungdomar. Och det visar sig att de sitter stilla minst 8 timmar av sin vakna tid. I inslaget pratar man om orsaker som sociala medier och att man inte har råd att idrotta. Det stämmer säkert. Jag kan tycka att mina barn ägnar lite väl mycket tid framför sina telefoner också, men då de ändå rör på sig så mycket så tror jag inte att det är ett problem. Jag tror också att det är viktigt hur föräldrar agerar och att man är goda förebilder för sina barn. I en familj där de vuxna rör på sig mycket tror jag att det lite mer automatiskt blir så att barnen också gör det. I alla fall tror jag att det är så det blivit hos oss. Glad att yngsta sonen kom hem och berättade att han kommit överens med en av sina träningskompisar att de ska träffas 4 dagar på höstlovet och träna tillsammans - då det är uppehåll på de ordinarie träningarna.

Kommentarer

  1. Klart att de sitter stilla minst 8 timmar! De som inte gör det är ju de som springer omkring och stör alla andra i klassrummet. För med lektioner 8-16, ibland till 17 plus läxor på det så blir det inte många timmar kvar till annat. Transport till och från skolan med buss eller tåg på 1-3 timmar per dag är inte ovanligt för en gymnasieelev (eller någon som valt att gå tex musikklass i annan skola än den man hör till).
    Hur mycket stillasittande har en vanlig kontorsråtta?
    Hörde också att det ska gås på gym på lovet. De ska utforska och jämföra vilken de tycker är bäst (innehållsmässigt, pris, närhet mm).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klart att det är svårt för ungdomarna att röra sig mycket med långa skoldagar etc. Men tragiskt att det var 4-åringarna som satt stilla 8 timmar per dag... 17-åringarna tror jag var typ 10 timmar. Och jag är också en kontorsråtta och sitter stilla stora delar av dagen. Men jag känner ju vad dåligt det är för min kropp. Önskar barn och ungdomar kunde få det bättre än så!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Den som är satt i skuld är inte fri?

Några reflektioner kring kostnader